|
מהו טיפול רגשי הנעזר בעלי חיים? / נורית בירן, רוית גולדשטיין-טולידאנו |
|
טיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים הוא גישה לטיפול נפשי, המשלבת בעלי חיים המותאמים לטיפול, במרחב ובתהליך הטיפולי. הטיפול מתבסס על האינטראקציות, התהליכים הנפשיים, התכנים וההקשרים שנוצרים במהלך המפגש המשולש מטפל-מטופל-בעל חיים. הטיפול הרגשי הנעזר בבע"ח ניתן ע"י אנשי מקצוע מיומנים שרכשו השכלה ספציפית בתחום וכפופים לכל כללי האתיקה של המטפלים הנפשיים.
שילובם של בעה"ח בטיפול הריגשי מאפשר תרומה משמעותית לתהליך הטיפולי במגוון מישורים - מישור רפואי-פיזיולוגי, מישור חינוכי, מישור חברתי, מישור משפחתי וכמובן במישור הפסיכולוגי-נפשי.
איך נולד התחום הזה?
הטיפול הריגשי הנעזר בבעלי-חיים החל ב"מקרה" שאירע בקליניקה של הפסיכיאטר בוריס לוינסון בשנת 1953. כלבו שהה במקרה במשרדו כאשר אם ובנה הקדימו לפגישה עם לוינסון. לוינסון הבחין כי הילד, אשר היה בעל מאפיינים אוטיסטיים והסתגר עד אז בעצמו, יצר קשר חיובי עם הכלב, ליטף אותו וחיבק אותו. לוינסון הבין כי נוצר שם קשר אחר מאשר נוצר בין מבוגר וילד וכי התכונות הייחודיות שהביא הכלב לקשר (תקשורת לא מילולית, אהבה ללא תנאי, חוסר שיפוטיות וחוסר ציפיות), הקלו על יצירת הקשר. מאמרו של לוינסון, בעקבות פריצת הדרך בטיפול עם הילד והטבה במצבו בזכות הקשר החיובי שנוצר עם הכלב, מהווה את תחילתו הרישמית של הטיפול בעזרת בע"ח.
מחקרים מאוחרים יותר וניסיונות שונים לשילוב של בע"ח במוסדות ומסגרות, הוכיחו כי ישנם יתרונות רבים ומשמעותיים לבע"ח בקרב אוכלוסיות רבות ומגוונות. נראה כי הטיפול הריגשי הנעזר בבע"ח מאפשר לקדם את היתרונות שניתן להפיק מהקשר עם בעה"ח ע"י שילובם עם עבודתו של המטפל המיומן.
מה מיוחד בשילוב בע"ח בטיפול הנפשי?
בעה"ח יכול להיות שמח, מבוהל, עייף, חברותי ומחפש משחק, אקטיבי או פאיסיבי, תוקפני, בעל שיריון או חשוף, מאולף או פראי ועוד. מגוון המופעים הללו טיבעי, אוטנטי, דינאמי ואמיתי.
"ההתחברות אל בעלי החיים, אל חייהם ועולמם, מאפשרת מפגש עם מגוון רב של רגשות. רגשות אלה מבטאים את העולם הפנימי על כל תכניו. בעה"ח מקבלים תכונות אנושיות (מואנשים) – הם מרגישים, הם שמחים, הם כואבים – בדיוק כמו בני האדם. ההזדהות עמם ועם רגשותיהם מאפשרת ביטוי של תכנים מהעולם הפנימי. הבעה יכולה להיות בדרך ישירה מתוך ובמהלך חוויית המפגש עם בעל החיים, או בדרך עקיפה ע"י השלכת התכנים הפנימיים, באופן בלתי מודע על בעה"ח" (גישטרום רחל, 2003, "חיות מיוחדות לאוכלוסיות מיוחדות").
בע"ח מעוררים גם תכנים שונים ומאפשרים להם לעלות בטיפול באופן השלכתי ופחות מאיים. למשל, נושאים חברתיים (בע"ח חברתי מול בע"ח סוליטרי יותר), נושאים הקשורים במשפחה (רבייה, שמירה על גורים, מריבות בין אחים), נושאים הקשורים בעולם היצרים, דחפים, פנטזיות (מיניות, תוקפנות, מוות, מגע) ועוד.
לרוב, ביטויי הרגש אצל ילדים נשלט על ידי פעולה, הילד נוטה לפעול את ההנאות והחרדות שלו ומפגין את הפרעותיו על ידי פעולה ישירה ומשחק. (מורטון צ'תיק, 2004, "שיטות בפסיכותרפיה של הילד"). בעזרת בעה"ח הילד והמתבגר לעיתים רבות פועלים ומפגינים את החרדות והקשיים בהם הם נתקלים, תוך כדי האינטראקציה עם בעה"ח. קשר כזה המאפשר העלאת תכנים מאיימים ואף לא מודעים בדרך עקיפה ולא מאיימת עבור הילד ובתיווך של המטפל, הקניית דרכים יותר מותאמות ויעילות למצבים אלה.
בעה"ח מקבלים את האדם כפי שהוא ומעניקים אהבה ללא תנאים, מה שמאפשר להסיר מעט את המחסומים הנפשיים ביצירת הקשר הטיפולי.
למי מיועד הטיפול הרגשי הנעזר בבע"ח?
טיפול רגשי הנעזר בבע"ח מתאים למגוון רחב של אוכלוסיות: ילדים ומבוגרים הסובלים מקשיים רגשיים, ילדים ונוער עם קשיי קשב וריכוז, בעיות התנהגות, קשיים חברתיים, ילדים ונוער בסיכון, ילדים ונוער בספקטרום האוטיסטי, בעלי נכויות שונות, קשישים, אסירים, בעלי מחלות כרוניות, נפגעי טראומות שונות ועוד ועוד.
נוכחותו ותיווכו של המטפל הרגשי מביאים לתוצאות חיוביות במגוון רחב של תחומים, למשל:
- פיתוח אמפתיה לאחר
- זיהוי והבעת רגשות
- התמודדות עם תוקפנות, אלימות, דחיית סיפוקים
- תמודדות עם מסגרת וגבולותיה
- התגברות על פחדים
- פיתוח מודעות לתחושות
- מגע
- התמודדות עם נושאים כמו לידה, מוות, פריד, מריבות בין אחים, קבלה ודחייה
- העלאת הדימוי עצמי והביטחון עצמי
- הערכה עצמית, מקור לגאווה ותחושת מסוגלות
- פיתוח מיומנויות חברתיות ומיומנויות תקשורת
ועוד ועוד, כל מטופל על פי צרכיו, לפי הקצב שלו ועל פי התכנים העולים במפגש הטיפולי.
|
|
|